Af Mads Elk, Ledelseskonsulent og direktør i Unikum Culture
Artikel tre af syv
I de foregående artikler har jeg skrevet om vigtigheden af samarbejde som en essentiel kilde til øget sundhed. I artikel to har jeg uddybet Patrick Lencionis første lag (Tillid) i hans femlags pyramide: De fem adfærdsmønstre i et velfungerende team (Five Behaviors).
I denne artikel vil jeg beskrive, hvordan vi kan håndtere det næste lag (Konflikt), når Tillid i teamet er høj.
Samarbejde og Konflikt
Mange studser, når de ser modellen for De fem adfærdsmønstre i et velfungerende team første gang. For de fire ud af de fem lag beskriver adfærd, som vi foretrækker og gerne vil have. Tillid, Commitment, Ansvar og Resultater. Så Konflikt, som er det andet lag i pyramiden, giver intuitivt og umiddelbart ikke mening.
Dette er en af modellens styrker. Den stiller nemlig skarpt på det faktum, at Konflikt ikke er noget, vi skal undvige, men derimod gå ind i når de opstår. På en konstruktiv måde naturligvis.
Den sunde adfærd i Konflikt
Teamrapporten ”De fem adfærdsmønstre i et velfungerende team”, som jeg vil anbefale alle teams at få udfærdiget, inden der skal tales samarbejde, beskriver både det enkelte teammedlems DiSC©-profil, men også den sunde adfærd, som den enkelte profil har under en konflikt.
Dermed får teamet en positiv beskrivelse af det, som virker, og det som de enkelte allerede kan genkende hos sig selv som en ressource. Det er en positiv måde at skabe forankring på: ”Gør mere af det, du allerede er god til”.
Den usunde adfærd i Konflikt
Men hvad kan man gøre for at dæmme op for de negative konflikter. Teamrapporten giver også en beskrivelse af den usunde adfærd og kommer med bud på udviklingspotentialer.
Ofte bliver der undervist i forskellige konfliktløsnings- og feedbackmodeller, der kan anvendes når bølgerne går højt, eller hvis indholdet i en samtale bliver sårbart. Mange af disse modeller er nyttige, men de kan i min optik virke en smule mekaniske i deres struktur, hvis de får lov til at stå alene.
Lad os derfor et øjeblik forlade virksomheden og træde ind i ægteskabet. Her finder vi nemlig i den amerikanske psykolog John Gottmans forskning (J. Gottman og N. Silver, 7 gyldne regler for to der lever sammen, 2023) noget særdeles interessant.
Gottman kan med 90% sikkerhed forudsige, hvilke ægtepar der går fra hinanden på grund af destruktive kommunikationsmønstre. Han beskriver igennem The Four Horsemen (De fire ryttere) de vigtigste årsager til, at ægtefolk bliver skilt. Disse fire årsager er meget genkendelige i de usunde konfliktmønstre i virksomheder. De fire årsager er:
1. Verbal kritik af den anden person.
2. Foragt, som er et angreb med et ønske om at fornærme eller krænke den anden
3. Forsvar, hvor man først bliver defensiv og derefter skifter til et angreb.
4. Tavshed, hvor man trækker sig tilbage for at undgå konflikt samt vise sin misbilligelse igennem passiv-aggressiv adfærd.
Ved især at træne håndteringen af disse fire årsager, kan I undgå de mest skadelige konflikter og samtidigt implementere konstruktiv konfliktløsning.
Træningen bør især indeholde følgende:
A. Vejrtrækningsøvelser
I en usund konflikt vil vi ofte aktivere vores ”kæmp”, ”flygt” eller ”frys” alarmberedskab. Man kan med fordel træne enkle vejrtrækningsøvelser for at undgå at alarmberedskabet aktiveres.
B. Anerkendelse samt søge at forstå
En anerkendende sætning som ”det kan jeg godt forstå”, eller ”det kender jeg godt” kan være med til at blødgøre en konflikt og få såvel dit eget som den andens alarmberedskab til at falde mere til ro. Stiller man samtidigt neutrale spørgsmål som ”hvad kunne du tænke dig i stedet”, ”hvilke muligheder ser du” osv., styrker man tilliden samtidig med, at man forsøger at løse konflikten på en produktiv måde.
C. Udtryk egne tanker og følelser i ”jeg-form” uden dom
Hvis ens alarmberedskab aktiveres, er det let at falde i en af de fire ovenstående usunde mønstre. Træn derfor gerne nogle teoretiske situationer, hvor man øver at blive på egen banehalvdel. Sætninger som ”jeg mener…”, ”jeg vil foreslå…”, ”jeg kunne tænke mig…” er meget enkelt i teorien, men for mange er det svært i praksis. Mange har nemlig erfaret, at når de udtaler sig klart på denne måde, så medfører det usunde konflikter. Det er derfor vigtigt at træne både disse formuleringer og det mindset, der ligger bagved: At modstand og diversitet kan være ressourcer.
D: Træn hele din kommunikation
Kommunikation består både af kropssprog, ord og stemmeføring (hastighed, styrke, betoning, pauser). Husk derfor også at tale om, hvordan deltagernes mere ubevidste kommunikation i form af kropssprog og stemmeføring forandrer sig, når alarmberedskabet sætter ind.
Ved at træne håndtering af disse fire destruktive konfliktmønstre, så giver det jer en konkret og naturlig mulighed for også at inddrage feedback og ligeværdig kommunikation.
Ønsker du at udforske hvordan du kan styrke produktive konflikter i dit team? Kontakt mig, Mads Elk, på telefon 2488 8618. Sammen kan vi finde måder at skabe en sundere og mere bæredygtig arbejdskultur.
Igennem en række artikler vil jeg gennemgå den populære samarbejdsmodel: De Fem Adfærdsmønstre i et Velfungerende team” af Patrick Lencioni. Jeg vil beskrive hvordan modellen kan styrke samarbejdet, og jeg vil kombinere modellen med forskning fra bl.a. Harvard-studiet og succesrige ægteskaber.